טיפים לניקוי יסודי של התנור

התנורים של היום מחוללים מהפכה במטבח עם יכולות מתקדמות ושדרוגים, שהופכים את תהליך הבישול והאפייה לחוויה.

קולקציות התנורים מעוצבות להפליא כך שאפשר לבחור תנור מדוגם לפי המבנה והקונספט הסגנוני של כל מטבח בכל סביבת מגורים וליהנות מטווח רחב של מידות ופיצ’רים מתוחכמים, כולל פונקציות מתקדמות לשמירה על איכות המזון ועל אריכות ימיו של תנור בילד אין היוקרתי שרכשתם הביתה.

על אף שתנורים רבים מגיעים כבר עם תכניות של ניקוי עצמי מובנות שחוסכות זמן ומאמץ, במסגרתן משתחרר חום גבוה שעוזר להמיס את הלכלוך שהצטבר בתוך התנור, הרי שרצוי לבסס נוהל ניקוי יסודי של התנורים כולל שימוש בתכשירים ייעודיים חיצוניים.

המטרה: לשמור על התנורים נוצצים ויעילים לאורך זמן, לסלק לכלוך ולשמור על טיב האוכל. כיצד מומלץ לנקות את התנור שלכם ואילו תכשירי ניקוי עוצמתיים יכולים לעשות הבדל משמעותי?

מכינים את השטח לניקיון

לפני שמתחילים לנקות את התנור חשוב לפרק ממנו את החלקים הנעים כמו המתלים והתבניות ולנקות אותם בנפרד. ניתן להשרות גם את המתלים והתבניות בחומר שמתאים לניקוי ולאחר התייבשותם להשיב לתנור.
עקרונית ישנם חומרים פשוטים שאפשר למצוא היום בכל מזווה אשר יכולים לסייע במשימת ניקוי התנור. כמו למשל, חומץ שכאשר הוא מבעבע יכול לסייע בשחרור ופירוק חלקיקי מזון וסודה לשתייה המעורבבת במים להסרת כתמים. אחרי התייצבות התערובת ניתן לנקות עמה את דלת החלון ואפשר לקרצף בעדינות עם ספוג. אולם, לרוב כדי להיפטר מלכלוך קשה יהיה צורך להשתמש בחומרי ניקוי חזקים יותר להסרת מזון שנדבק ושומן. אלה מוכרחים להיות חומרים ייעודיים לציוד מטבח רצוי לבחור חומרי ניקוי המתאימים לניקוי של תנורים ביתיים או תנורים תעשייתיים.

במידה ובכוונתכם להסיר שומנים ופיח יש להשתמש בחומר אלקלי חזק שיעיל במקרים של הסרת הצטברויות שומן, פיח, זיהומים ויכול לפרק את שאריות המזון. את החומר חשוב לרסס על משטח בצורה אחידה ולתת לחומר לעבוד בטמפרטורה שנעה בין 50-70 מעלות צלזיוס. רק כעבור מספר דקות מנגבים את המשטח ושוטפים היטב במים.

איך נלחמים בעובש בתנור?

עובש נחשב במיוחד לאויב מושבע בזיהום תנורים ויכול לסכן את הבריאות, כי הוא עלול לגרום לקשיי נשימה. נבגי עובש מתפתחים על גבי משטחים ועלולים לפגוע במזון שמתבשל או נאפה בתנור ומסוכנים במיוחד לסובלים מרגישויות ואלרגיות.

עובש מייצר רעלנים העמידים בפני חום ולכן אינו נעלם בחימום התנור. אוכל שיש עליו עובש אינו בטוח לאכילה. הבעיה היא גם שמאכל אפילו קטן עם עובש עשוי להפוך לצרה גדולה כי הוא יכול לזהם ולחדור למוצרי מזון שונים.
הבשורות המעודדות הן שיש תכשירים קוטלי עובש המתאימים לשימוש בתנורים ולניקוי עובש מהם. חומר מסיר עובש שיכול גם לקטול פטריות ולהסיר לכלוך עיקש והינו בעל כושר חדירה גבוה והמסת שומנים שגם יכול לנטרל ריחות מטרידים. ניתן ליישם אותו באמצעות ריסוס או הברשה כשיש להמתין זמן מה לאחר היישום לקרצוף של התשתית על מנת לראות תוצאות טובות בצורה מהירה.

כדאי להיעזר בכפפות גומי ובמשקפי מגן כי התכשירים לניקוי התנור מכילים חומרים פעילים ועוצמתיים. יש לקרוא היטב את ההוראות ולהקפיד על טווחי המרחק ושימוש בתכשיר ועל שמירה על התשתית וביצוע דגימה מקדימה על מנת לבחון את האפקט של החומר, לפני שממשיכים ליישם אותו על גבי התשתית כולה.

בכל מקרה, הקפידו תמיד על ניקוי יסודי של התנור כולל ניגוב באמצעות מטלית לחה ואמצו את החומרים הרלבנטיים לחיטוי התנור וניקיונו הבטוח על פי ההוראות.

דילוג לתוכן